fredag 13 februari 2009

f l o w

Idag har jag haft lite flow så jag har fått en hel del gjort faktiskt.

På vägen hem från dagis så handlade jag och sedan satte jag igång att röja i köket så att jag skulle kunna använda det idag. Så här såg det ut innan jag började.

När jag väl hade röjt undan så började jag dagens matprojekt med att skära upp och marinera middagsfridskotletterna som jag sedan har fryst in för att tillaga nästa vecka.

Därefter satte jag igång med att göra chili con carne. Det är en sådan där rätt som blir olika varje gång tycker jag. Man kan ha i lite vad som helst. Jag tror dock att dagens variant blir en hit!

Efter lök, paprika, chili, tomat och vitlök så fyllde jag på med krossade tomater, bacon, köttfärs, olika sorters bönor, chilisås, tomatpuré samt salt och peppar... violá


När chilin var klar hade Ester tröttnat på att kolla in mamma i köket så då ägnade jag mig lite åt henne ett tag, åt lite lunch och satte sen en deg. Medan den jäste åkte vi och hämtade Folke på dagis och sen bakade jag och Folke bullar medan Ester sov. Det var Folkes bullbaksdebut!

Efter bullbaket så var det inte så lätt att få "något gjort" Folke och jag läste lite böcker, lekte lite med ballongen bl.a. Ester åt och ville vara med där det hände...

Framåt femtiden lagade jag till en middagsfridsmiddag till mig och Folke. Kyckling med fetaost och timjan. Det blev gott men även om kycklingen inte var torr så var hela rätten torr. Det fattades någon sås tycker jag - som inte är som Folke och kan äta bara ris...
Folke: "Näe kyckling, äta ris"

När Folke väl lagt sig och somnat förberedde jag morgondagens Yakiniku genom att göra marinaden, strimla lövbiffen och sedan röra ihop dem.

När Mårten kom hem så gjorde jag makronerna. Det var inte helt lätt att skala hasselnötterna till tryffeln genom att först torrosta dem och sedan krama dem i en handduk. Själva "makronerna" bygger man sen av som hamburgare av små mandel-maränger med chokladtryffel emellan.

Tyvärr så blev de nog lite brända och det gav det hela en lätt bränd ton... men, men, man måste ju testa. Dom är rätt söta, söta som i gulliga alltså, i alla fall...

Från början hade jag tänkt spritsa marängerna som hjärtan, men smeten var för tjock. Jag fick bara till ett enda och det ska Mårten få i morgon på alla hjärtans dag.

God natt!

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...