torsdag 5 februari 2009

Brrr...

I förrgår gick en av huvudsäkringarna här två gånger inom loppet av en timme. Jag bytte dem och sen funkade det som det skulle.

Men igår morse när Mårten skulle duscha så kom det inget varmt vatten, det var svalt ca 26 grader. Han frös hela vägen till jobbet och det var nog inte så bra för hans förkylning som inte har gått över än.

På kvällen när jag kom från F&S och skulle duscha berättade han detta för mig och hoppades att det fanns varmvatten till mig - det gjorde det inte... hade jag vetat det skulle jag ha duschat på F&S.

Faan! Vad är fel? Är det blandaren i duschen eller är det fel på bergvärmepumpen och varmvattenberedaren? Det visade sig vara lika kallt i alla kranar i hela huset, men fortfarande bra värme på elementen. Så blandaren var nog inte trasig och värme gick det ju ut i värmesystemet i alla fall...

Då visar det sig att det larmar på bergvärmepumpens display. Någon säkring i den hade gått när huvudsäkringen gick dagen innan. Som tur var det lätt åtgärdat bara genom att knäppa av och sedan knäppa på bergvärmepumpen igen så började den värma vattnet till varmvattenberedaren igen. Phu!

Så nu kan vi duscha som vanligt igen och har lärt oss nåt nytt om bergvärmepumpen. Det är inte alltid helt självklart att ha hus!

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...