söndag 22 november 2009

Varm pyjamas!

Eftersom lillasyster i vårt hushåll är alldeles för lättväckt för att kunna sova i hallen har hon fått flytta in i Folkes rum, hon har tagit över hans spjälsäng där inne och han - är det meningen - ska sova i sin fina juniorsäng. Men...

...eftersom storebror i vår familj, som ju fortfarande är ganska liten, helst somnar i vår säng så har Folkes rum nästan blivit mer Esters rum och vårt rum mer Folkes. I alla fall när det gäller var man sover.

Inte varje natt går det att lyfta in en sovande Folke till juniorsängen för han vaknar lätt till och säger halvsovande med spår av panik i rösten att han vill sova här (dvs i vår säng) och då har vi lille storebror hos oss hela natten. De nätter han inte vaknar och vi lyfter in honom kommer han knatande tillbaka framemot morgonkvisten.

Man vänjer sig, men vår säng är inte så bred och det är inte jättemycket plats kvar på våra kanter när en liten 2½-åring brer ut sig i mitten, med gängliga armar och ben och sedan snarkar som en hel karl. Jag undrar hur det blir sen när lillasyster börjar knata omkring hon också...

Det mysiga med det hela är dock att Folke, när han somnar i vår säng, vill gosa med mitt nattlinne eller pyjamas. När jag sedan går och lägger mig får jag lirka den ur hans grepp och har en varm pyjamas att sätta på mig.

Sammanfattningsvis är det såklart mest mysigt och gosigt med en liten son i sängen... ngantuk ...och jag antar att jag måste njuta av det så länge det varar. Snart är han en finnig tonåring som man inte får pussa och krama på alls...

1 kommentar:

Unna dig alltid sa...

Hej,
Länge sedan jag var här och läste men nu hann jag med en del.
Så roligt att ni gör precis som oss. Vandrar runt i varandras sängar och har stora killen hos er fortfarande. Vår lilla S, som nu är 2,5 år, har aldrig gillat spjälsängen men hos oss sover hon som en stock. Jag tycker det är så mysigt att sova med hennes små armar och ben runt mig att jag knappt kan sova när hon inte är där. Det är bara att njuta så länge det varar... Stora S har sedan hon var 1 år sovit själv och hon bryr sig inte att lillasyster sover med oss. Visst tycker säkert att ett så stort barn ska vänja sig med egen säng men det bryr jag mig inte i. Hon har faktiskt en fin vit juniorsäng i sitt rum dit vi brukar bära över henne men efter bara någon timme kommer hon tassande tillbaka :-)

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...