söndag 1 november 2009

Bus eller godis?

I går kom det två omgångar med halloween-ungar. Söta var de men inte hade jag kommit ihåg attköpa nåt godis...

Första paret fick ett paket micropopcorn men när nästa gäng ringde på dörren så hade jag hittat en påse med reklamgodis i papper, så de fick några såna...

Jag gillar inte halloween, inte i Sverige. Jag inser att det säkert finns miljarder blogginlägg om detta i dessa tider, men jag måste ändå få säga mitt hjärtas mening.

Jag förstår inte hur föräldrar kan låta sina små barn gå ut i mörkret och ringa på hos okända personer och dessutom hota dem med olika repressalier om de inte får godis...

Visst är de söta och de tycker antagligen att det är oerhört spännande men jag gillar det ändå inte. Jag frågade de små besökarna vad de hade för bus på lager ifall jag inte hade valt "godis". De första ville inte säga men avslöjade så mycket att det skulle bli väldigt kladdigt på dörrhandtaget. Den andra lilla trion berättade glatt att de skulle smeta ketchup på våra fönster. När jag påpekade att de antagligen inte skulle ha nått upp till nåt fönster sa det yngsta lilla skelettet att då hade de kanske förstört våra bilar istället...

Fattar ni? I en liten femårings huvud är det antagligen ingen skillnad mellan att spruta ketchup på ett fönster och repa en bil... Och mamma och pappa har hjälpt till med halloween-utstyrseln och på så sätt sanktionerat "buset"!

När jag bodde i Costa Rica i Centralamerika så låg vårt hus i ett område med många amerikanska familjer så där firades halloween med utklädda barn (och vuxna) som gick runt på trick and treat. Några som inte var hemma fick sin putsade fasad bombarderad med råa ägg... det går inte bort kan jag upplysa om. Är det kul?

Halloween hade några år inna jag var där hållit på att få fäste även bland costaricanerna, men då pratades det mycket i media om detta. Man ifrågasatte huruvida man verkligen skulle adoptera en tradition från USA, om man ville att barnen skulle gå omkring på mörka gator och torg och ringa på hos främmande människor. På några år dog halloweenfirandet ut till förmån för de egna inhemska traditionerna.

Vi har ju faktiskt en svensk tradition med utklädda barn som får godis - påskkäringarna.

Skillnaderna mellan trick and treat eller bus eller godis och påskkäringarna (förutom det uppenbara att halloween inte är en svensk tradition från början) är ju till exempel att påskkäringarna härjar på våren, då det är ljust ute. Barnen sitter och pysslar innan de klär upp sig till häxor och ritar små påskkort eller gör små kycklingar av flörtkulor som de ger bort till de personer de hälsar på. Sen får de godis, men det är ju en frivillig handling från givaren (ett tack för den lilla påskgåvan) och inte pga utpressning som vid halloween (då man riskerar att få bilen repad).

Jag hoppas att halloween-trenden dör ut även här i Sverige så att jag slipper ta diskussionen med Folke och Ester om några år då de vill gå ut på bus eller godis "som alla andra"...

2 kommentarer:

Ann sa...

Hej, äntligen någon som tycker som jag gör om halloween.
Tack det var uppfriskande. Jag är nybörjare på bloggande men lär mej efterhand.
Jag gör som du angående innehållet, dagboksform, varför jo det är skönt att skriva av sig ibland och så hittar man nya människor och det är alltid kul.
Ha en bra dag å titta gärna in hos mej. :)

Sophie sa...

Hej Jenny! Ja, jag kan helt forsta ditt argument om att det inte ar en svensk tradition, men jag skulle garna vilja ha dig, Marten och barnen som gaster nasta Halloween sa att ni skulle kunna fa uppleva en rikig Halloween i USA :-) Helt utan tricks kan jag garantera!!! Det ar faktsikt den basta kvallen pa hela aret nar det galler att bygga community - det ar en fantastisk kvall har i var lilla kommun med poliser som delar ut godis, barn och foraldrar som klar ut sig och gar runt och halsar pa grannarna. Visst far vi en massa tonaringar ocksa som knackar pa dorren - alla artiga och tackar ordentligt for godiset - precis som Inga tackar noga nar hon far godis - och jag ar inte det minsta radd for tricks om jag inte oppnar dorren (och trust me, manga av tonaringarna kommer fran "rough areas"). Halloween ar en rolig kvall och en familjehogtid! Det ar trakigt att hora att i Sverige sma barn funderar ut tricks - jag kan lova dig att det ar inte vad barnen tanker pa har. De har bara roligt!

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...