tisdag 28 oktober 2008

En dag hemma med barnen

Idag fick Folke vara hemma från dagis. Han är snorig och lite hostig, men framförallt har han fortfarande ögoninfektion. Det var fler barn som var hemma idag sa fröken Lena när jag ringde till dagis. Fröken Anki var hemma och hade igensvullna ögon hon med och det var flera barn som också hade ögoninfektion tydligen...

Folke vaknade vid halv sju men låg ganska nöjd kvar i sängen och snackade lite med sig själv tills vi gick upp vid sju och åt frukost. Ester sov sött tills pappa Mårten hade gått till jobbet vid åtta. Då vaknade hon och fick äta lite också.

På morgonen var vi på övervåningen och packade upp väskorna från helgens Linköpingsbesök. Folke busade lite i vår säng, läste lite bok och lyssnade på musik. Ester låg i sin korg och tittade. Folke provsatt sin potta en stund också medan jag läste en bok för honom.
Strax efter nio gick vi ned på nedervåningen och Folke tittade på Teletubbies, relativt koncentrerat den första kvarten sedan mindre och mindre intresserat. Ester somnade i vaggan vid kvart i tio efter att ha varit vaken hela morgonen.

Vid tjugo i elva när Folke började tröttna både på Teletubbies och att leka så fick han lite frysta ärtor att pilla med i väntan på att lunchen skulle bli klar. När han fick syn på broccolin jag tinat och skurit i bitar så gav han sig inte förrän han fått dem också... det är bra att han gillar grönsaker. Hoppas att det håller i sig!

Till lunch fick Folke pasta med broccoli och en pannbiff. Han åt ganska glupskt men inte så mycket. Jag fick också pasta och en fläskkotlett som blev kvar från middagen för några dagar sedan.

Strax efter elva när Folke inte ville äta mer sa han bestämt ta' ta' (=tack tack) och lyfte på haklappen och sa sedan ne' (=ner) samtidigt som det lilla pekfingret pekade ner mot golvet. Inte ens hälften av luchen hade han fått i sig så jag sparade det som blev kvar till senare. Jag hade några tuggor kvar av min mat när Esse började yla från vaggan. Nu var det matdags för henne också. Så jag slängde i mig mina sista pastaspiraler och satta mig och ammade Ester. Sedan var det blöjbytardags på båda barnen och påklädning för promenad i vagnen.

Jag tänkte ta Folke i Teutonian och Ester i BabyBjörnen eftersom det regnade och vi ännu inte fått regnskyddet till den nya vagnen. Men jag hittade inte vagnen. Den låg kvar i Mitsubishin som Mårten tog till jobbet i morse. Så då fick det bli till att ta vår Phil & Teds i alla fall. Folke var trött och motsträvig. Han ville inte klä på sig ytterkläderna och Ester gastade för full hals eftersom hon spottade ut nappen hela tiden. Till slut satt Folke fastspänd i vagnen och Ester låg nedbäddad i liften och det duggade bara lite så vi gick iväg på en promenad med målet att få Folke att somna. Kockan var då tio i tolv. Jag hann gå knappt 500 meter innan han snusade sött, så då vände vi tillbaka hemåt. Det var tur att han somnade så snabbt för annars hade vi blivit ganska blöta.

När jag kom hem såg jag att Mårten hade varit förutseende och lyft ut Teutonian ur bilen och ställt den i car-porten... synd att jag inte såg det tidigare... men det gick ju bra ändå. Fördelen med Teutonian är att jag hade kunnat ställa Folke sovandes på verandan, nu fick han stå nere vid garaget och sova med baby-watchern som enda sällskap.

Esse vaknade när vi kom hem så hon blev uppackad ur babyliften och fick ligga och titta i vaggan medan jag plockade undan efter Folkes och min lunch. Hon var halvnöjd med den lösningen men förlikade sig med sitt öde efter ett tags gnyende - som den snälla lilla tös hon är! Jag passade även på att knapra i mig knäckebrödsmackan som jag inte hunnit äta innan och satte på en kopp te för att värma mig efter den korta promenaden.

Jag drack mitt te och njöt av lugnet och tystnaden - det var skönt att slippa Teletubbies-jollret - och försökte knåpa ihop en handlarlista. Esse somnade tillslut och strax efter vaknade Folke där ute. Han hade bara sovit en knapp timme så han var ganska pyttig när vi gick in och ögonen var geggiga av ögoninfektionen. Han ville inte göra nästan någonting, inte äta, inte läsa bok, inte sitta och mysa men titta på Pingu gick bra. Han halvsatt först i soffan och satt sedan på sina kuddar på golvet kollade nöjd på Pingus äventyr ett tag medan jag kollade in middagsfrid.se på nätet och lyssnade till Pingu-tjattret som omväxling. Ester slumrade lite, men var vaken från och till.

Vid halv två tröttnade Folke och då var det läsdax i fåtöljen... trodde jag. Men han ville bara komma åt den lilla motorcykeln som står högt upp i bokhyllan... sen kunde jag övertala honom att äta lite. Han åt upp nästan hela resten av lunchen och en fruktbägare och lagom tills han var klar med det så vaknade Ester till och ville äta hon också. Då var klockan två. Hon är lite snorig hon också så det är bra att hon sover så mycket.

Tjugo i tre var vi färdiga och återigen klädda för promenad. Nu regnade det inte. Vårt mål var att gå och titta på kossorna. Folke gick själv en lång bit. Promenaden blev knappt 1½ timmar lång och det var skönt att komma in i värmen igen efteråt. Det var ju bara knappt fem grader ute och ganska ruggigt och fuktigt. Ester sov sött hela vägen - hon gillar att ligga i vagnen. Väl hemma bestämde vår lilla diktator att det var Teletubbies-dags igen... så då blev det (såklart) så! Mårten ringde och undrade om han kunde träna ikväll eller om han skulle komma hem. Det var svårt att svara på just då eftersom Esse låg nöjd på sitt håll och Folke satt nöjd framför TVn - men det behövde ju inte på något sätt betyda att det skulle vara så resten av kvällen... Det kritiska momentet är ju när Folke ska sova. Då gäller det att Ester är nöjd och helst sover så hon är "ur vägen"...

Strax före fem fick Folke sin middag - en barnmatsburk - och Ester vaknade såklart samtidigt och ville ha mat. Så jag satt och ammade henne vid köksbordet där Folke åt samtidigt som det ringde på dörren. Det var mamma och pappa som kom med skinka från rökeriet på landet. De stannade en knapp timme och lekte lite med Folke och gosade lite med Ester. Jag passade på att sätta på Folke pyjamasen medan de var här så att läggningen senare skulle gå lite fortare. När de gått satte vi på sista sessionen av Teletubbies för dagen och jag gjorde lite gröt till Folke. Det blev tidig gröt idag, redan 18.15. Esse låg och sprattlade i vaggan. Som tur var hade hon fått lite uppmärksamhet när mamma och pappa var här så hon var rätt nöjd. Medan Folke åt gröt, slängde jag i mig en ostmacka (med ryggen mot honom så att han inte skulle vilja byta gröten mot en macka) för att höja blodsockret lite och inte tappa tålamodet så fort.

Innan det blev läggdags för Folke så skrev han lite i min almanacka (inte precis vad jag ville men jag lät honom hållas - man får välja sina fighter). Så fort Ester somnat var det tid för Folke att gå och lägga sig. Klockan var 18:27 när hon slog ihop sina blå ögon och slumrade in. Det var bäst att utnyttja tillfället direkt. Efter en halvlyckad tandborstning framför TVn gick vi upp för att leta efter Folkes nappar. Vi vinkade godnatt till den sovande Ester på vägen och efter att ha valt den svarta nappen med pandan på så la sig Folke lugnt på kudden. Efter de obligatoriska frågorna och svaren: Ska jag stänga dörren? - Näe. Ska jag lämna dörren öppen? - Jaa, så lämnade jag honom och gick ned.

Folkes dag är över! Han verkar ha somnat. Esters håller på ett tag till... hon ligger i min famn och snuttar på sin älskade napp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud vilket flitigt inlägg! Vad härligt att få ta del av er dag:) Såg att ni har "väderlekar"-bandet (Teletubbies). Det går varmt här med kan jag säga. Tror jag kan varenda liten fras. Kanske får inhandla ett Pingu-band?

Kram

Unknown sa...

Jag har småskrivit hela dagen, små anteckningar, och det blev rätt så mycket tillslut. Vi har två Teletubbies-band "igen och igen" heter det vi tittade på idag och det andra "favoritsaker" - kanske ska lånbyta lite för att få lite omväxling?

Anonym sa...

Så roligt att följa er dag:-) Teletubbies har vi aldrig provat här hemma. Får be sambon fixa kanske. Annars e det Fifi som e populär.

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...