måndag 21 maj 2012

En solig somrig söndag!

I går var det riktigt härligt sommarväder hela dagen. Folke började dagen med att ringa till Benjamin och frågade: "vill du komma hem hos mig eller ska jag komma hem hos dig?" Både Benjamin och hans lillasyster Emilia kom hem till oss och lekte på förmiddagen. Killarna var inne och byggde och lekte med Lego medan tjejerna njöt av sommarvädret och invigde altan-badkaret. Mårten ägnade större delen av dagen till att måla våra spjälor vita. Ett evighetsjobb!
 
 
 
 

Tjejerna hittade på nya badlekar - hopp och plask - och vilade lite i solen efter badet. Sedan var det lunchdags i uterummet - en klassiker som alltid går hem: pasta och korv med ketchup!
 
 
 
 
På eftermiddagen lekte barnen en stund hemma hos Benji och Emmi, då fick Mårten och jag lite gjort. Han målade vidare och klippte gräsmattan medan jag stängde in mig nere i vårt svala arbetsrum och fick en hel hög med uppsatser rättade. 

Efter en hel dag med lek och sol så hittade vi lillasyster sovande i sin säng... helt utmattad! Gulligt, men otroligt opraktiskt eftersom hon vaknade efter ett par timmar och var pigg som en mört fram till halv tolv. Munnen gick i ett...
 
 
Premiärklippning av gräsmattan!!
 
- Ester, du kan inte sitta på min mage om du ska sova...
- Men mamma, om jag ligger ner så ramlar mitt plåster av!!
*   *   *
- Lilla gumman, du måste vara tyst nu, om du ska kunna sova.
- Ja, men... jag ska bara berätta vad jag gjorde hos Emilia. Först... först... så badade vi...
- Jaha, badade ni hos Emilia också.
- Näe, Nina sa att det räckte med ett bad, men vi tittade på när Ellen badade och hon... Mamma vad heter hon?
- Vem? Menar du Ellen, Emilias granne?
- Näe hon den andra grannen, den stora tjejen.
- Det vet jag inte.
- ...men vi tittade på när hon, den stora tjejen badade. Hon badade två gånger med Ellen.
- OK, ska vi försöka sova nu?
- Nej men Mamma!! Jag ska berätta klart... först, först så badade vi, det har jag ju berättat... sen, sen lekte vi mamma, pappa, barn.
- Var Ellen er mamma idag igen?
- Ja, Ellen var mamma och jag var storasyster. Emilia, hon, hon låg i Ellens mage - fast på låtsas. Vi lekte det...
*   *   *
...och så höll det på... babbel, babbel, babbel...
Eftersom lilla Esse-bessan aldrig somnade fick hon gå ner och titta på hockey med pappa (jag tänkte att de kanske skulle tråka ut henne... men icke!) Jag hörde hur hon babblade oavbrutet där nere med Mårten och när matchen tog slut kom hon upp till mig och berättade att de röda hade vunnit.

Hon gick och la oss tillsammans med oss och blev tillslut tyst och somnade äntligen vid elva-tiden... phu! I morse var både hon och killarna i familjen riktiga tröttmössor!

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...