söndag 30 oktober 2011

Helgen är över

Mårten har varit sjuk i drygt en vecka men har nu fått en penicillinkur mot streptokockerna han gått och dragits med och som gett honom Faryngitis, så nu, efter några dagar med Kåvepenin börjar han bli sitt gamla vanliga jag. Av förklarliga skäl har vi inte haft så mycket planer för helgen.

I fredags hämtade jag Folke och så åkte vi och handlade lite middagsmat - det blev... korv! Barnanpassad fredagsmiddag.

Tvättstugan - full aktivitet
I går var jag och Ester på gymnastik på morgonen och när vi kom hem vid halv tio möttes vi av två frukostätande killar som tagit sovmorgon. Sedan städade vi och jag har även sett till att hålla tvättmaskinen igång. Hela huset har nu fräschats till och Mårten har till och med putsat fönstren. Jag hann även med att rensa ur min garderob. Alla sommarkläder är nu nedpackade i väntan på våren. Victor kom förbi en sväng på eftermiddagen och fikade - efter att ha varit på IKEA och gjort av med pengar...

Fönsterputsning

På kvällen fick jag åka och handla igen eftersom vi inte kände för korv-middag igen. Både Folke och Ester ville följa med och handla, men ingen av dem var särskilt tillmötesgående. Mitt krav var att de skulle ta på sig byxor och tröja och strumpor. Folke gick omkring i sina "horts" dvs ett par korta pyjamasbyxor och en T-shirt. Ester hade sin "juliga klänning". Att byta om till "riktiga" kläder urartade till gnäll och pip så det slutade med att jag, i ren frustration, åkte och handlade själv. Ester lämnade jag storgråtande hysterisk i bara underbyxorna vid ytterdörren.

Phu, så skönt att få lite egentid på ICA Maxi...

När jag kom hem hade Ester gråtit sig till sömns i soffan och Mårten
hade bäddat ner henne i sängen. Jag, Mårten och Folke och en sen, och därför, efterlängtad middag tillsammans. Vi blev bara störda av dörrklockan, ackompanjerad av vilda bultningar. Det var fyra "bus-eller-godis-killar" i högstadieåldern... Eftersom vi hade DJ Clabbe på hög volym hörde vi dem inte så vips hade vi ett troll stod och knackade på fönstret i trappen. Folke blev lite förskräckt. Med godisburken i högsta hugg gick Folke och jag ner och öppnade.

Bus eller godis? Ja, det är ju frågan... (läs ett tidigare inlägg med mina tankar om Halloween här)

...godis blev det och sedan pratade Folke om godistrollen hela kvällen. Han ville även väcka Ester och berätta för henne men vi fick honom att rita en teckning istället. Han och Mårten bröt arm också.
Ester då? Ja, hon somnade ju tidigt och vaknade således efter att ha sovit en sådär sju timmar. Vid ettiden kom en liten nippertippa upp-trippandes och påtalade att hon inte hade nåt nattlinne på sig. Så då fick hon ett nattlinne och jag fick snällt lägga mig bredvid henne. Hon somnade om (kors i taket) men vaknade efter en knapp timme. Då var hon - av förklarliga skäl - hungrig. Efter en leverpastejmacka la hon sig bredvid mig igen och sedan pratade hon med mig fram till strax efter fyra. Vi var även uppe och klippte hennes tånaglar och ungefär var tionde minut blev hon törstig och var tvungen att dricka vatten (såklart... hon snackade ju så mycket).
Ester: Mamma, visst finns det inga häxor?
- Tyst nu gumman, vi ska sova.
Ester: Mamma, varför bor krokodilerna i vatten?
- Ester, snälla, söta, vi kan prata om det i morgon.
Ester: Mamma... mamma, MAMMA!! Är det lördag i morgon?
- Näe, det var lördag idag - i morgon är det söndag. Var tyst nu!

Vid fyratiden lyckades jag få henne att lyssna på Pippi-skivan och fick gå tillbaka till min egen säng och sov en knapp timme innan det var dags igen för lillasyster att dra upp mig. Men då somnade hon faktiskt ett tag tills vi förflyttade oss till TV-soffan och satte på Bolibompa.

I dag har farmor och Lasse varit på besök tillsammans med sina vänner Emma och Kennet. 

Folke tittar på TV - upp-och-ned
Ester leker med Pippi och Hoppetossa
 

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...