söndag 28 februari 2010

nuläget

Alla sover... Folke ligger här bredvid mig i sin säng (jag sitter på golvet i hans rum med datorn i knät) och snarkar. Ester sussar sött där uppe i sin spjälsäng och Mårten, som somnade framför TVn i går kväll, ligger fortfarande (o)bekvämt i soffan. Det är bara jag (och tvättmaskinen) som är vaken.

Jag har varit hemma sedan i onsdags och det känns oerhört skönt att jag inte behöver gå till jobbet på måndag (nu är det visserligen Sportlov, men ändå). Det är svårt att förklara vilken lättnad det är. Det är läskigt vad stressen gör med en. Känslorna trycks undan på nåt sätt och man går in i något slags zombie-stadium. "Suckigheten" i bröstet hänger kvar men är inte lika tung och frekvent som tidigare. Tröttheten håller mig i ett stadigt grepp, men det känns bra. Det känns läkande att sova.

I stället för att vara hemma redan från i måndags valde jag - lite mot bättre vetande, men samtidigt väldigt medvetet - att jobba både måndag och tisdag. Att bara släppa allt kaos på jobbet hade varit mer stressande än vad det var att gå dit två dagar till och ägna tiden till att skapa lite ordning. Nu har jag städat undan på mitt skrivbord (något som jag trots ihärdiga försök inte hade lyckats med innan - initiativförmågan har inte riktigt varit på topp...) och lämnat över någotsånär organiserat till mina vikarier.

Det var väldigt bra att jag i början på veckan fick reda på vilka som skulle ta över mina klasser så jag kunde briefa dem lite, det skänker mig lugn.

Här hemma mår jag bra. Det är lite svårt att veta hur jag ska vila, när jag känner att jag skulle behöva dammsuga hela huset och ta itu med allt som har blivit eftersatt den senaste tiden. Men jag ska nog få till det på något sätt. Först av allt måste jag bli av med "suckigheten"...

Sedan i onsdags äter jag också Sertralin Bluefish som är anti-depressivt. Dessa små piller ska återställa serotenin-balansen i min kropp är det tänkt. Dessa tillsammans med samtal på företagshälsan ska förhoppningsvis göra underverk med min psykiska hälsa. Jag ska försöka ta mig ut på promenader i friska luften också, och kanske komma iväg till Itrim och träna också.

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...