lördag 20 februari 2010

dagsform?


Jag har inte känt mig riktigt bra på senaste tiden.
Stressad, trött och nedstämd.

Jag fick en riktig tankeställare förra helgen när vi åkte till Linköping, för i bilen på vägen dit kände jag mig så glad och upprymd. Kontrasten mot mitt "vanliga" sinnestillstånd var enorm. När vi var hemma igen på söndagen så blev jag varse hur nedstämd jag hade varit innan och fortfarande var. Detta fick mig att börja fundera och släppa fram mina känslor och jag kunde känna igen mig i hur jag kände och reagerade jämfört med när jag 2001 var sjukskriven pga stress.

Trots att jag identifierade dessa känslor, var (och är) det svårt att ta dem på allvar (det är ju stressigt för alla, snart är det ju Sportlov, jag har väl planerat dåligt, det är väl bara att ta itu med högarna, är man småbarnsförälder så ÄR det tufft att jobba heltid, "get a grip"...) Det var en kollega till mig (som själv har erfarenhet av att vara utbränd) som tog tag i mig och sa åt mig på skarpen att ta itu med detta. Ju förr desto bättre. Hon har ju helt rätt, men det var mer för hennes skull - att jag skulle kunna säga till henne att jag hade bokat en läkartid - än för min egen skull som jag bokade tid hos husläkaren på vårdcentralen.

Jag var där igår. Vilken lättnad. Hon tog mig på allvar och ser allvarligt på situationen. Så här ska det inte vara. Den preliminära diagnosen är måttlig depression, på måndag ska jag ner och ta prover (för att kolla blodvärden m.m.) och sen på tisdag så får jag min "dom".

Återkommer.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Hallå Jenny, stress är ju som vi vet, kroppens naturliga svar för att upprätthålla balansen mellan krav o förmåga och absolut värt att ta på allvar, särskilt när den börjar påverka känslor och sinnesstämningar. Bra att du har tagit ett första steg att hantera den! Vi hörs! Kramar

Emma sa...

men Jenny, vad tråkigt att höra... Men jättebra att du tagit tag i det! Ta hand om dig,
kram Emma

Holmsundarna sa...

Älskade vännen min. För att du ska orka så måste du sätta dig själv i första rummet. Du gör alltid ditt bästa och mer därtill- om det är dags att trappa ner gör det. Vi lever ett liv, en chans, vi kan välja hur vi vill att den resan ska bli. Tänk på att du är stark, modig, generös, omtänksam, rolig, intelligent, vacker, kreativ, varm, godhjärtar, ärlig, proffsig och att du kan lyssna till din inre röst. Kram Eva

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...