torsdag 6 augusti 2009

Glykemiskt Index & Glykemisk Belastning

Jag har ett antal överskottskilon som jag vill bli av med och känner att jag vill prova GI-metoden så nu håller jag på och lär mig så mycket jag orkar om glykemiskt index (GI) och glykemisk belastning (GB)...

Jag har blivit medlem på GI Viktkoll på nätet och försöker fatta hur "det fungerar" - det är verkligen ett helt nytt tänk. I alla fall för mig som tidigare har gått ned i vikt med Viktväktarna, där man kan välja att äta obegränsat av potatis och pasta (för ett visst antal points). Med GI-metoden ska man ju undvika kolhydraterna i möjligaste mån, och särskilt i början, under den sk Rivstarten... Jag är inne på min andra dag och jag har nog aldrig varit så mätt förut i mitt liv.

Det ska bli mycket intressant och se om det funkar att gå ned i vikt genom att inte äta potatis, pasta, ris, mjöl och socker, men desto mer av kött (proteiner) och fett... Det känns lite bakvänt, men ändå inte - när jag läser om det så blir jag ändå övertygad på något sätt.

Wish me luck!!

PS. Jag har aldrig varit så mätt, så mycket tidigare...

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...