lördag 18 juli 2009

Blyga smultron...


I går plockade jag drygt ½ liter smultron bredvid infartsvägen här på landet. Men det är märkliga små bär de där smultronen.

Man ser ett par av dem glimma till under vegetationen, sätter sig på huk och plockar dem och efterhand som man plockar verkar det som om fler och fler smultron tittar fram. Jag kan sitta och plocka alla smultron jag ser och når på en plats, sedan ser jag mig om för att lokalisera nästa plockställe och när ögonen återvänder till stället som jag redan har plockat rent på smultron så han ännu fler smultron dykt upp och visar sina röda mössor för mig. När jag plockat av dem också och verkligen länsat platsen på smultron vänder jag mig om för att se om jag har några smultron bakom mig. Givetvis står det några rakryggade smultronstänglar där och lockar mig. Jag vänder mig tillbaka till den första plock-platsen och banne mig om inte ytterligare några blyga smultron nyfiket har vågat sig fram...

Det är ett evighetsjobb att plocka smultron!

När jag tycker att jag hade fått tillräckligt många myggbett och lockat fram de flesta smultronen så bestämmer jag mig för att gå tillbaka. De eftersläntrande smultron jag - givetvis - hittar trädde jag upp på ett strå till Folke...

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...