måndag 2 december 2013

Lugnet efter stormen

I går kväll blåste det ordentligt utanför fönstren när barnen skulle sova. Det ven och yrde och skramlade och slog. Folke tyckte att det var lite obehagligt och hade lite svårt att komma till ro med alla okända och ovanliga ljud utanför.

I dag däremot var det lugnare än lugnt. Jag gick en promenad utefter Edsvikens strand på förmiddagen tillsammans med Katta och lille Noah (som sov hela tiden) och det var underbart vackert nere vid sjön. Som tur var hade jag med mig kameran.
 
 
 
 

Liten trött Noah
Efter promenaden bjöd Katta på lunch och sedan åkte jag till Täby för att hämta upp Liisa. Vi var sedan länge anmälda till en fortbildning om hur man flippar sitt klassrum.

Det har ingenting att göra med att man flippar ur eller blir galen utan att man vänder på klassrummet; från engelskans to flip att vända, slänga, kasta, volta, göra kullerbytta, bläddra... I stället för att man som lärare står och berättar/föreläser för eleverna i klassrummet och sedan ger eleverna i uppgift att öva på det man gått igenom hemma, så får eleverna hemma titta på en filmad genomgång och sedan använder man lektionstiden till att befästa och öva på det genomgången behandlat.

Eftermiddagen innehöll både en föreläsnings och en workshop där vi kursdeltagare fick öva på att spela in oss själva på olika sätt. Ett sätt att flippa en lektion är att spela in sig själv framför en whiteboard medan men går igenom ett moment. Man kan även filma medan man går igenom momentet på papper (om man vill slippa vara med själv) om man har en Ipad finns det olika program där man kan spela in både det man skriver och det man säger samtidigt. Ett tredje sätt är att spela in ljud (dvs sin genomgång) till en Power Point-presentation. Min största behållning var att jag fick tips på lite olika program man kan använda och hur man kan använda dem.

Att flippa klassrummet skulle passa mig bra dels vid grammatikgenomgångar i spanskan, men även textgenomgångar, och vid introduktion av olika moment i engelskan. Jag tror att Liisa och jag kände oss lite inspirerade båda två när vi åkte tillbaka hem från stan.

För mig var det även lite "arbetsträning" och definitivt en chans till stimulans - som dessutom var kopplat till mitt arbete.
Katta och Noah
Liisa på kurs

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...