lördag 21 december 2013

Jullov!

Nu är det jullov för mig och barnen. Mårten ska jobba på måndag men sen ska han också vara ledig.

IKEA-besöket blev inte riktigt som vi hade tänkt oss eftersom "bollhavet" dvs Lekrummet Småland inte var öppet. De hade så mycket sjuk personal att alla behövdes i kassorna. Så istället för att dumpa barnen där, efter en IKEA-fika, så satt vi länge och väl i restaurangen vid barnhörnan där de fick härja lite innan vi tog en sväng, alla tillsammans, i varuhuset. Folke, Simon och Isak hade ett par kapsyler som de sprätte iväg i gångarna så de var sysselsatta. Ester lekte spion och smög på oss, så hon var också sysselsatt och nöjd. Petra hade siktat in sig på IKEAs julbord, men barnen var inte intresserade. Så vi köpte med oss prinskorvar och köttbullar som de fick till middag hemma istället.

Eftersom jag skulle iväg till min kollega på kvällen och skulle bli hämtad klockan fem så dumpade jag Folke och köttbullarna hos Petra, Ester gick till mormor innan jag blev hämtad.

Pepparkakshuset som vi inte gjorde då,har vi gjort idag. Jag köpte en byggsats på IKEA - det var första gången för mig. Jag har alltid innan gjort delarna till pepparkakshusen själv. När jag var yngre var jag kreativ och orädd och gjorde ofta stora slottsliknande schabrak. Men, i år blev det IKEAs pepparkakshus. Jag satte ihop det och sedan dekorerade vi det tillsammans: Folke, Ester och jag. Det blev fint - om jag får säga det själv...

I går var det skolavslutning och efter den jullunch på Såstaholm. Det kändes bra att åka till jobbet och träffa alla - elever och kollegor - och jullunchen var, som alltid, jättebra och trevlig. Folke hade också sin sista dag på skolan och hade ägnat dagen åt att julpyssla. Ester, visade det sig, hade också pysslat så nu har vi utökat samlingen lite här hemma.

Den här julen har vi inte skickat några "riktiga julkort" utan det blir endast ett digitalt från oss. Egentligen gillar jag det inte, men jag har inte iddats och så är det ju onödigt dyrt också. Kommer antagligen igen nästa år! Den som lever får se...
Här kommer lite bilder från pepparkaksbaket förra veckan och från pepparkakshusbygget idag.
 
 
 
 
vår färgglada kristyr ligger redo för att dekorera med
 
 
 
 Precis som bokhyllan Billy kommer pepparkakshuset i byggsats med bruksanvisning.
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...