onsdag 11 december 2013

Alien

Igår hade jag en hektisk dag. Det gick i ett från förmiddagen tills dess att jag kom hem med Folke och Ester från Taekwondon på kvällen.

Först var jag hos psykologen - vilket var bra som alltid. Vi hade vårt sista möte innan jul och innan det blir nytt år. Vi kom överens om att vi ska ses de sista gångerna sedan när jag är tillbaka på jobbet igen.

Efter psykologbesöket åkte jag in till stan och letade parkeringsplats på Strandvägen... det var mycket bilar på vägen från Solna till centrum och jag fick åka långt bort mot Djurgårdsbron för att hitta en P-plats. Sedan gick jag tillbaka, i snålblåsten, till Svenskt Tenn och åt lunch på deras tesalong tillsammans med Anna, Katja och Nettan. Eftersom jag kom så sent hade de redan hunnit äta och Anna hann jag bara träffa i tio minuter innan hon var tvungen att hasta tillbaka till jobbet. Men det var trevligt ändå - och gott!

Efter en liten sväng upp på Sibyllegatan till en affär som Katja och Nettan ville gå till gick jag tillbaka ner till vattnet. På väg till bilen passerade jag Marsipanbåten som låg och guppade vid kajen. Jag var tvungen att gå in och se hur det såg ut och fick provsmaka en hel mängd olika marsipansorter. Väldigt trevligt!
Bilen flyttade jag från Strandvägen till Hötorgsgaraget. Eftersom det var Nobeldagen igår var det avstängt runt konserthuset och fullt med poliser som dirigerade både fordon och personer. Jag gick till Stockholm Heart Center på Kungsgatan för en sömnapnéutredning.

Jag upplever själv att jag sover rätt bra, jag somnar lätt och somnar om lätt, men jag är också väldigt lättväckt, kommer alltid ihåg mina drömmar (dvs sover inte så djupt) och snarkar. Mårten har i flera år klagat på att jag snarkar och eftersom uppfyller många av kriterierna för att kolla upp min sömn (t ex så sover jag ju alltid i bilen, somnar lätt framför TVn och även på bio kan det hända...) så beslöt jag mig för att kolla upp min sömnkvalitet.

Besöket tog en kvart och med mig hem fick jag en s k sömnväska med utrustning som jag skulle sova med i natt som mäter snarkning, andningsfrekvens, puls och syremättnad samt mitt läge i sängen. Jag såg ut som en alien när jag skulle gå och lägga mig med syregrimma i näsan, puls- och syresättningsmätare på fingret, själva makapären fastspänd med ett band mitt på bröstet samt två band som registrerade andningen, ett under armarna och ett runt magen, i höjd med naveln.
 
Konstigt nog så sov jag som vanligt i natt, trots all utrustning. Nu på morgonen lämnade Mårten tillbaka sömnväskan till kliniken åt mig för analys. Så får vi se vad de kommer fram till... Lite spännande är det!

När jag skulle hem från stan fick jag i flera omgångar invänta diplomatbilar från olika ambassader som skulle fram och hamnade mitt i rusningstrafiken. Det var tur att mamma och pappa kunder skjutsa Folke och Ester till Taekwondon, så att jag bara behövde hämta dem.

Idag är en lugn dag och det behöver jag efter gårdagens hets. Jag fattar inte hur jag ska bära mig åt för att fylla på tillräckligt med energi för att återgå till normala arbetsdagar sedan? I morgon ska jag till Dr Magdalena igen.

1 kommentar:

Unknown sa...

I början när jag var sjukskriven orkade jag knappt göra någonting. Då fick jag rådet/ordinationen från läkare och psykolog att MAX göra en sak per dag (inklusive städning hemma), utöver en eventuell promenad. Vissa dagar kunde promenaden få vara det enda, tyckte de. Resten av tiden skulle ägnas åt att vila/sova, läsa, datorpyssla eller vad jag nu tyckte om att göra i vilande form.
Träffa vänner...då skulle det helst inte inkludera en massa resande, utan bättre att de kom till mig eller nearby.

Nu när jag har börjat jobba igen, och på ett nytt jobb dessutom har jag fått rådet att skära ned på allt som stjäl energi (kan ju tyvärr ibland även vara roliga saker) och bara fokusera på att ta hand om barnen, äta, sova och ta mig till jobbet. Det går lite sådär med det, men jag har det som en hållpunkt i alla fall, för min energi ryker direkt om jag gör för mycket... Kram kram

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...