måndag 4 juli 2011

växeln hallå, hallå, hallå...

Vården är bra, men lite snårig ibland. I går morse fick jag ont i matstrupen när jag åt frukost. Varje gång jag svalde gjorde det ont långt ner i bröstet. Mycket märkligt eftersom jag inte varken satte något i halsen eller svalde nån extrastor tugga... Sen har smärtan suttit i sedan dess. Jag sov dåligt i natt och har känt mig helt sänkt idag.
adacall
Jag ringde till vårdcentralen i Upplands Väsby- där min husläkare Dr Ulla jobbar - och fick en tid då jag skulle bli uppringd. När telefonsamtalet kommer visar det sig att mitt vårdval ändrats till vårdcentralen här i Sollentuna (dit jag gått med mina barn en gång). Jag var inte längre listad hos "min" Dr Ulla och blev hänvisad till vårdcentralen i Sollentuna.
adacall
Jag ringde till Sollentuna och telefonsvararen meddelade att det inte fanns några akuttider kvar idag. Antingen fick jag återkomma i morgon eller söka mig till närakuten på Löwenströmska sjukhuset.
adacall
Jag beslöt mig för att ringa vårdguiden i stället - kanske var det onödigt att söka vård? Jag fick två val. Antingen vänta kvar i telefonkö eller bli uppringd inom två timmar. Jag valde det senare alternativet, barnen följde med mormor hem och jag la mig och sov, och väntade på samtalet från vårdguiden. Efter drygt två timmar ringde jag igen och valde då att stå i kö - den var inte så lång med 14 samtal före. Endast fem minuter senare pratade jag med sjuksköterskan på vårdguiden. Hon bokade in en akuttid åt mig på Löwet. Jag skulle dit 18:40. Det var ju bra (bara lite synd att det krockade med pappas födelsedagsmiddag).
adacall
Någon timme senare blev jag uppringd! Det var en sjuksköterska från Löwet som sa att jag kunde få komma klockan 15 istället, för ifall de skulle behöva röntga mig så var röntgen bara öppen dagtid.

Efter att läkaren förvissat sig om att jag inte hade satt nåt i halsen fick jag ta halsprov och blodprov. Den höga sänkan tydde på en infektion av något slag så jag fick penicillin.

Varför jag har ont när jag sväljer vet jag inte men antar att det har nåt med infektionen att göra...

Sen sa läkaren att jag borde gå till vårdcentralen och kolla sköldkörteln och kalciumet. Ännu ett mysterium som Dr Ulla får reda ut sen (för nu har jag - på nätet - gjort om mitt vårdval så att jag hör till henne igen kenyit)

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...