lördag 13 juni 2009

En ny strategi

Vi har så otroligt mycket mer saker än som egentligen får plats i vårt lilla hus och det beror till stor del (enligt Mårten iaf) att jag samlar på mig och vill spara på så mycket. Och ofta är det ju bra att ha de där grejerna någon gång då och då...

När jag låg och funderade på styckningen av tomten och att det kanske blir ett hus byggt där i alla fall någon gång så vandrade tankarna vidare till att vi måste sälja det hus vi bor i nu. Jag funderade på när vi kommer att ha visning och innan dess när mäklaren ska komma att fota. Då är det ju bra om huset inte ser helt överbelamrat ut, utan luftigt, ljust och välkomnande. Det är en fördel om man kan visa på att det faktiskt är tre sovrum i huset fastän det tredje mer är som en förlängning av hallen/trapphuset där vi idag har garderober, bokhyllor, skötbord och skrivbord - tätt, tätt och trång tillsammans. Det rummet kommer vi att behöva utrymma och möblera som barnrum vid en visning och hoppas att spekulanterna inte tänker på att det inte finns någon dörr att stänga om rummet, bara en stor dörröppning.

Jag funderade vidare på hur vi skulle gå tillväga med denna visningsutrensning. Blir det ett Shurgard-förråd eller kan vi övertala mina föräldrar om att få belamra deras stora gästrum som ändå står tomt för det mesta (det är väl tveksamt om pappa skulle gå med på det, men det skulle ju vara gratis!) - det kostar ju inte något att fråga.

Tankarna fortsätter att snurra... om vi först måsta röja undan för att mäklaren ska fota så måste ju huset se likadant ut senare på visningen så utröjningslösningen blir ju lite långvarig - och om vi har släpat ut garderober och bokhyllor så släpar vi ju inte tillbaka dem för att sedan flytta dem till nya huset några månader/något halvår senare.

Detta ledde mig in på spåret vad man kan plocka bort och magasinera för att få till den ultimata visningshomestylingen? Jo, det måste ju bli alla de saker som man inte kommer att sakna under tiden...

Min mentala lista började fyllas på med bl. a. kokböcker av alla de slag som står och samlar damm i bokhyllan (jag använder 4-5 st av dem och i övrigt söker jag på Internet), alla andra saker som står och samlar damm på hyllor och skåp, alla böcker i bokhyllan som vi har läst (de måste ju bort om hyllorna ska väck), större delen av kläderna och skorna i förvarings-garderoberna samt större delen av det övriga innehållet i dem (som också måste bort om graderoberna ska väck)... Jag insåg att om jag ställde in mig mentalt på det här sättet skulle jag kunna samla ihop en hel massa grejer som jag skulle kunna , inte bara packa ihop och ställa bort, utan även kunna göra mig av med för gott.

Blocket och Tradera - here I come!

Önska mig lycka till!

Inga kommentarer:

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...