söndag 23 januari 2011

Lugo

I går morse gick jag upp 03:15 och blev hämtad av taxin som tog mig till flygplatsen kl 04:05... jag är lite, lite seg och trött i dag.

Jag och min kollega åkte till Lugo i Galicien med våra elever. Alla kom fram tillslut - allas väskor likaså - och alla eleverna blev hämtade av sina värdfamiljer när vi kom fram till skolan.

I dag tänkte jag sova länge, men blev väckt av ett SMS 08:40. Det var en pappa i Sverige som undrade om vi hade överlevt resan och kommit fram. Hans unge hade inte hört av sig i går och han hade legat vaken hela natten och oroat sig att något hade hänt...

Hur kan man undgå att höra av sig till hemmet när man är ute och reser? I dagens moderna samhälle har juvarenda kotte en mobil - skicka ett SMS till pappsen för sjutton gubbar!! - och var och varannan har ju dessutom en telefon med både mejl-funktion och internet.

Det visade sig senare att tonåringen i fråga hade skickat ett meddelande på facebook som pappan inte hade sett - men kom då överens om hur kommunikationen ska ske!!

Efter SMSandet med pappan kunde jag inte somna om tyvärr och det var lite surt eftersom det här var min enda sovmorgon under vistelsen i Lugo. I morgon börjar allvaret med sex timmar spansk-lektioner varje dag!

En sen, lång och härlig frukost fick jag dock tillsammans med min kollega. Synd bara att det ljusa brödet mättar så dåligt - det kommer blir svårt att försöka hålla sig till någon slags GI-diet här. Marmelad, ljust bröd, muffins, croissanter, munkar och en massa andra sötsaker dominerar frukostbuffén, men det finns en massa frukter också och lite äggröra och nån korv också - men de såg lite ledsna ut och hade nog stått där ett tag.

Utsikten från frukostmatsalen är fantastisk. Jag hade inte kameran med mig idag, men i morgon ska jag försöka komma ihåg den och ta lite bilder på Lugo från ovan. Vi sitter på sjätte våningen och frukosterar.

Vid ett träffade vi våra elever på Plaza Mayor och sedan tog Faustino med oss på en aperitivo på en bar. Han erbjöd pulpo (en Galicisk specialitet) men jag har inte svårt för den där bäckfisken så det blev jamón i stället. Jag är ju lite picky med vissa saker man kan äta, men jag hade inte hjärta att säga att jag har lite svårt även för lufttorkad skinka...

Efter att vi skiljts från Faustino gick vi en promenad på la muralla - ringmuren som omger staden och som är utsett som ett världsarv av Unesco.

Väl tillbaka på hotellet har vi jobbat lite - omdömen ska sättas på alla våra elever hemma i Sverige den här veckan. Jag har även mejlat alla föräldrarna i Sverige och bloggat här för skolans räkning. Nu tror jag att jag ska lägga mig och vila lite. Tröttheten börjar komma ifatt mig.



1 kommentar:

Anonym sa...

Hälsa Kristina att hon är en riktig snygging! Och du själv med förstås!
Stackars som blev väckt på din sovmorgon - vilken knasboll va...
Låter som hårt arbete därborta. Och så alla omdömen därtill. Folk ska veta att vi lärare jobbar, jämt. Träffade kafj idag och vi enades om att vi INTE hade bestämt det där med senare inlämning av vissa dokument, hennes förslag från början. Utrett härmed alltså! /Eva

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...