lördag 19 juni 2010

En historisk dag


foto:http://superlive.aftonbladet.se/multimedia/archive/01219/hangel5_1219494w.jpg
I dag gifter sig Kronprinsessan Victoria med Herr Daniel Westling. Eller, rättare sagt, i dag gifte sig Kronprinsessan med Prins Daniel. För nu, när de är vigda och sagt ja så är Daniel inte bara efternamnslös utan har även förärats både prinstiteln, en hertigtitel samt riddarstatus. Det är inte illa och mycket sagolikt = sagoaktigt.

Vi var på stan i Linköping idag på förmiddagen och jag köpte nya kläder (och skor) till midsommarbröllopet vi ska på nästa vecka. Klänning med sjal och halsband hittade jag i första affären jag gick in i - mycket praktiskt. Hela stan vimlade av små prinsessor och alla barn fick gula eller blå ballonger. De flesta for dock till väders när de slank ut de små barnfingrarnas grepp och for till väders - heliumfyllda som de var...

På Stora Torget hade en scen byggts upp där bilder från gårdagen samt SVTs live-sändningar visades som storbild. Alla prinsessorna fick komma upp på scen och visa upp sig och fick en glassbiljett på Bosses glassbar.

När vi kom hem så bänkade jag mig vid TVn och tittade på vigseln och allt ståhej runtomkring. Det är härligt att se hur lycklig Victoria, framförallt, verkar vara. Hon höll Daniels hand så fort hon kom åt och smekte (gned) hans tenar-muskel - utsidan av tummen - hela tiden. Hon försökte fläta ihop händerna med honom men han hade nog lite för mycket handsvett för att känna sig bekväm med det så det slutade allt som oftast med att Kronprinsessans tumme smekte utsidan av Prins Daniels tumme.

Så gulligt så!

Oavsett om man är rojalist eller republikan så kan man väl inte bortse från att det är en historisk dag idag. En historisk dag som vi, folket, dessutom kan följa från första parkett i TV sofforna. Kung Carl Gustaf kunde lämna sin filmkamera hemma, SVT sköter dokumentationen av dotterns stora dag åt honom. Sweet!

Avslutningsvis så vill jag gratulera brudparet å det bestämdaste på bröllopsdagen.
Må de leva lyckligt i alla sina dagar!

Hurra, hurra, hurra, hurra!

1 kommentar:

Susjos sa...

Visst var det ett sagobröllop! Jösses så jag grät!!

Kanske vill du läsa något av dessa inlägg också?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...